(ČB 6/2025) V souvislosti s tématem čísla se vracíme k apelu na sociální vnímavost, který s evangeliem nepřehlédnutelně spojoval nedávno zesnulý římsko-katolický teolog Jorge Mario Bergoglio.
Ve službě římského biskupa, coby papež František, adresoval „všem lidem dobré vůle“ dopis, který je podle úvodních slov označován Fratelli tutti (Všichni jsme si bratry) a v českém překladu je vydán s podtitulem Encyklika o bratrství a sociálním přátelství.
Počátečními slovy Bergoglio jednak odkazuje k Ježíšovým slovům v Mt 23,8 a zároveň se hlásí k Františkovi z Assisi, který jimi vyzýval ke stejné lásce vůči vzdáleným i blízkým. Jimi inspirován, volá stejně i papež, který se setkával s mocnými světa a zároveň byl nablízku těm zejména zranitelným bližním: vybízí ke společné odpovědnosti za stav světa a k hledání spravedlivějších procesů a uspořádání.
Osm kapitol listu svou strukturou trochu připomíná listy biblické. Na začátku sledujeme reflexi světa a společnosti, do níž František promlouvá. Poté nás orientuje Ježíšovým postojem a následně rozvíjí apel na bratrství mezi lidmi v konkrétních oblastech, kde rozdělení a snižování lidské důstojnosti vzniká (politika, ekonomika, výchova, technologie, virtuální komunikace atd.). Dopis končí ekumenickou modlitbou. Za pozornost jistě stojí celý text, ale zde vybírám jen několik citací z českého vydání, které vyšlo v Karmelitánském nakladatelství (2021).
Ježíš vypráví příběh o člověku, který byl přepaden lupiči a ležel zraněný u cesty. Přešlo kolem něj několik lidí, ale nezastavili se. Byli to lidé, kteří měli významné společenské postavení, ale ve skutečnosti jim chyběl zájem o společné dobro. Nechtěli ztratit několik minut péčí o zraněného člověka nebo hledáním pomoci pro něj. Jeden se tu zastavil, přistoupil k tomu zraněnému a osobně se o něj postaral, dokonce věnoval své peníze na pokrytí jeho potřeb. Především mu ale dal něco, na čem my v naší horečné době tolik lpíme: dal mu svůj čas. Určitě měl na ten den své plány podle svých potřeb, úkolů a přání. Ale byl schopen to vše odložit stranou, když se setkal s někým, kdo byl v nouzi. On toho zraněného člověka ani neznal, ale viděl, že potřebuje jeho čas a pozornost. S kým z těch osob se ztotožníš? Tato otázka, třebaže působí nepříjemně, je přímá a pronikavá. Kterému z těch lidí se podobáš?
(…) Toto podobenství výmluvně zobrazuje základní rozhodnutí, které musíme učinit, abychom mohli znovu budovat tento svět, s kterým bolestně soucítíme. Tváří v tvář tolikeré bolesti a utrpení je jediným řešením napodobovat milosrdného Samaritána. Jakékoli jiné rozhodnutí z nás učiní buď jednoho z lupičů, nebo jednoho z těch, kdo přešli kolem bez jakéhokoli projevu soucitu s mužem ležícím na kraji cesty. To podobenství nám ukazuje, jak se může společnost obnovovat s pomocí mužů a žen, kteří se ztotožňují se zranitelností druhých, kteří odmítají vytváření jakési exkluzivní společnosti, a naopak jednají jako bližní, když padlého člověka pozvedají a navracejí mu čest, aby dobro bylo pro všechny. Současně nás podobenství varuje před postojem těch, kdo myslí jenom na sebe a odmítají přijmout odpovědnost za nevyhnutelné požadavky lidské reality.
(…) Víra má nevýslovnou moc inspirovat a živit naši úctu k druhým, protože věřící přicházejí k poznání, že Bůh miluje každého člověka nekonečnou láskou, a tím uděluje nekonečnou hodnotu celému lidstvu. My také věříme, že Kristus prolil svou krev za všechny a za každého z nás a že nikdo nestojí mimo jeho všeobjímající lásku. Jestliže dojdeme až k základnímu prameni této lásky, kterým je vlastní život trojjediného Boha, setkáváme se se společenstvím tří božských osob, původem a dokonalým vzorem veškerého života ve společnosti. Uvažováním o této veliké pravdě se teologie neustále obohacuje.
Někdy se ve světle těchto skutečností podivuji nad tím, proč církvi trvalo tak dlouho důrazně odsoudit otroctví a různé formy násilí. Dnes – s naší rozvinutou spiritualitou a teologií – nás nic nemůže omluvit. A přece se objevují takoví, kteří se domnívají, že je jejich víra pobízí nebo přinejmenším opravňuje k tomu, aby podporovali různé druhy úzkoprsého a agresivního nacionalismu, xenofobii, pohrdání nebo dokonce špatné zacházení s těmi, kdo jsou jiní. Víra a humanismus, který je jí inspirován, si musí zachovat vůči těmto tendencím kritického ducha a pomoci okamžitě reagovat všude tam, kam začínají pronikat.
(…) Opravdová láska a velmi ušlechtilé formy přátelství se mohou zakořenit jen v srdcích otevřených pro růst skrze vztahy s druhými. Manželský nebo přátelský vztah směřuje k otevírání srdce, takže pak dokážeme vycházet ze sebe a přijímat druhé. Uzavřené skupiny a do sebe ponořené páry, které definují sebe samy vymezováním se vůči zbytku světa, bývají obvykle jen uhlazenými formami sobectví a izolace.
(…) Nikdo nemůže zrát nebo dosáhnout naplnění, jestliže se straní druhých. Láska svou povahou volá k růstu v otevřenosti a ve schopnosti přijímat druhé v nikdy nekončícím dobrodružství, jež každou periferii směruje k plnému uvědomění si vzájemné sounáležitosti. Vždyť Ježíš nám řekl: „Vy všichni jste bratři“ (Mt 23,8).
Jana Hofmanová
foto: wikipedia.com (Tânia Rêgo, Agencia Brasil, CC BY 3.0 br)