(ČB 1/2022) V Diakonii vnímáme potřeby každého člověka a snažíme se je naplnit, k čemuž nám významně pomáhají nové postupy a projekty v našich službách a střediscích. Přinášíme vám krátký přehled vítězných inovací za rok 2021.
Do kategorie ředitelských inovací přihlašuje každé středisko jednu inovaci, vítěze hlasováním vybírají ředitelé středisek.
1. místo – Komunitní terapeutická zahrada
Středisko: Světlo Vrchlabí
Jedná se o otevřenou oázu pro terapii lidí s postižením, ale je to i místo setkávání, kde se pěstují květiny, zelenina, kde můžou relaxovat děti a kde se taky odehrávají kulturní akce pro veřejnost. To vše je komunitní terapeutická zahrada ve Vrchlabí. Až do jejího otevření podnětný přírodní prostor chyběl.
Reportáž z terapeutické zahrady ve Vrchlabí naleznete v letním čísle magazínu Tváře pomoci.
2. + 3. místo – Reminiscence s VR brýlemi
Středisko: SCPS Praha
Reminiscence člověku pomáhá uvědomit si, co vše prožil a zvládal, umožní růst jeho sebevědomí i schopnosti zvládat aktuální situace.
Vedle tradičních spouštěčů vzpomínek (stará fotografická alba, časopisy apod.) jsme začali používat i moderní technologie – tablety a VR brýle (brýle pro virtuální realitu), díky kterým mohou klienti i v době, kdy již nemohou opustit pokoj, cestovat oblíbenými místy.
Obraz je zároveň přenášen na tablet, a tak můžeme během virtuální procházky s klientem komunikovat, povzbuzovat ho, sdílet pozitivní i negativní emoce. Během následujících sezení těžíme z takto vyvolaných vzpomínek.
2. + 3. místo – Elektrokola a benecykl
Středisko: Rolnička Soběslav
Sportovní vyžití lidí s postižením bývá dost často těžko řešitelné. V Rolničce mohou díky novému vozovému parku lidé s těžkým fyzickým a kombinovaným postižením a jejich pečující podnikat projížďky po blízkém okolí na benecyklu a elektrokole.
Benecykl je vhodný nejen pro klienty, kteří jsou upoutáni na vozík, ale i pro ty, kteří třeba z důvodu sníženého intelektu nebo zdravotních obtíží nedokážou sami na kole jezdit.
Do kategorie inovací služeb má možnost přihlásit se jakákoliv služba v Diakonii, za jedno středisko může být nominováno i více inovací. Vítěze vybírá porota na setkání odborných sekcí.
1. místo – Edukativní hra na rozvoj vyjmenovaných slov pro celou rodinu
Středisko: Světlo Vrchlabí
Nejen dětem ze sociálně aktivizační služby ve Vrchlabí často dělají vyjmenovaná slova problém. Diktáty a pravopisná cvičení nejsou u dětí oblíbená, jak ale předat učivo v jiné, zábavné formě? Třeba formou hry! Primárně je zaměřena na český jazyk, kromě toho se však formou doplňujících otázek dotýká i dalších témat (přírodopis, fyzika, matematika, pohybové činnosti, všeobecné znalosti).
Hra je vymyšlena tak, aby se lehkými úpravami mohla stát zajímavější či náročnější, kdykoliv je možné vymyslet nové úkoly a hru upravit, aby vyhovovala aktuálním potřebám rodiny.
________________________________________
2. místo – Rituály
Středisko: Myslibořice
Příchod do domova pro seniory je velká změna nejen pro samotné seniory, ale i pro celou jejich rodinu. K tomu, aby byl co nejpříjemnější, pomáhá rituál. Na samotném oddělení, kam senior přichází, čeká malé uvítací posezení pro něho i pro jeho blízké. Stačí i chvilka seznámení nad kávou a sušenkami.
Jiný rituál je rozloučení se zemřelým klientem. Pro rodinu je ve chvíli, kdy si přijede pro věci svého blízkého, na jeho ustlaném lůžku připravena květina a kondolence, podepsaná pracovníky daného oddělení.
Rituály slouží nejen klientům a rodinám, ale pomáhají také pracovníkům, kteří o klienta přímo pečují.
________________________________________
3. místo – Zážitkové čtení
Středisko: Rolnička Soběslav
Pro klienty s těžším mentální postižením bývá obtížné najít vhodné činnosti, zážitkové čtení však zaručeně funguje! Rozvíjí hned několik smyslů zároveň – hmat, sluch, zrak, a zapojuje paměť.
Knihy jsou vybírány tak, aby šly dobře ztvárnit vizuálně a měly i filosofický přesah. K vybrané knize se potom vyrobí skutečné loutky, figurky i s jejich prostředím, díky čemuž se při čtení tvoří příběh také vizuálně (např. krabice s pískem, kam se loutky postupně dávají).
K tématu se vybírají i písničky, plní se různé úkoly, poslouchá se hudba na CD, sleduje se film, pěstují se květiny.
Adam Šůra
foto: pexels.com