(ČB 5/2022) Ježíš o sobě mluví obrazně jako o kmeni vinné révy. Tento obraz si dovedeme docela dobře představit, protože i v jinak velmi střídmě zdobených evangelických kostelích a modlitebnách můžeme motivy vinné révy vídat.
Ježíš tu neříká, že on je „plod“ vinné révy, nezazní tu něco jako „já jsem velký, krásný střapec hroznového vína, ze kterého můžete všichni být živi.“ U Jana podstatou toho obrazu je, že vinný kmen nese ratolesti a ty ratolesti nesou ovoce. Je to obraz společenství, které Ježíš vytváří. Obraz rodiny Božího lidu. Co je tu důležité, je to zůstávat spolu – při kmeni. Tak vzniká, díky Ježíšovi, Boží „rodokmen“, kde tím nejpodstatnějším jsou vztahy: „Já jsem vinný kmen, můj Otec je vinař, vy jste ratolesti…“ O dětech, o pokračovatelích rodu, se přece používá pěkný poetický výraz „ratolesti“.
Rodová příslušnost a touha dohledat kořeny své rodiny co možná nejhlouběji fascinuje mnoho našich současníků. V genealogii je obvyklé, že se rodokmen znázorňuje jako strom. Rod jako strom vyrůstá z kmene – od prvního zakladatele, nositele toho jména, a větví se dalšími „ratolestmi“ ve „strom života“.
Z Ježíšova výroku „já jsem vinný kmen“ mi vyplývá, že pro křesťany je to Kristus, ten „zakladatel rodu“, ten kmen, z něhož my se dál větvíme – my jsme tu po něm, od něho „kristovci“, rodokmen starý už přes 2000 let! On – vinný kmen – a my ratolesti.
Ke kmeni ovšem patří nejen ratolesti, listí a plody, ale také kořeny; bez nich by kmen nebyl celý. Někdy má strom své kořeny rozloženy jen povrchně, jakoby do vějíře. Bývá to tak, když semeno, ze kterého kdysi vyrostl, padlo na skalnaté podloží a strom nemohl zapustit kořeny do hloubky. Taková poloha kořenů má tři nevýhody: Strom žije jen z toho povrchního a to bývá často chudé. V případě, že není dostatek vláhy, rychleji usychá. A je zde také nebezpečí, že při silné bouři a větru se snadno takové kořeny vyvrátí. Tato tři nebezpečí nehrozí stromům, které mají kořeny hluboko. Svoje živiny sají z bohatších ložisek, za dlouhého sucha mají vláhu a odolávají lépe náporům větru.
Ke stromu můžeme přirovnat také svůj osobní život a svou víru. Povrchnost pak je nebezpečná v každém směru. Hluboká zakotvenost v Kristu dělá křesťanskou víru živou a plodnou.
V závěru severské ságy Trygve Gulbranssena, nazvané Není jiné cesty, se starý Dag, mocný hospodář z Medvědího dolu, ohlíží za smyslem své životní pouti. Na smrtelné posteli vyznává své snaše, že příslušnost a povinnost vůči rodu není nejvyšší priorita života. A že to není ani shromažďování peněz a moc nad lidmi. Že to, co život drží a naplňuje a přesahuje, přichází do života s Kristem: „Musíme se spokojit s tím, že jsme jen lidé, a na poslední dlouhé cestě spoléhat na Pána Boha, protože sami nezmůžeme nic… Kdybych byl farář, kázal bych každý svátek o tom, že člověk má mít vřelé srdce a dobrou vůli a že si máme navzájem pomáhat, protože to je skutečné sbližování naší vůle s Bohem, je to ku prospěchu nám i našim bližním… Protože, Adelheido, jsme slabí, i kdybychom si připadali sebesilnější. Potřebujeme v životě každou podporu, která se nám nabízí – v kostele, v rodině, od věrných přátel… Není jiné cesty, než – Kristus… Cesta ke smyslu života vede skrze jeho prosté přikázání…“
Proto Ježíš, vinný kmen, opakovaně zve: „Zůstaňte ve mně a já ve vás.“On je ten zdroj, kořen života, z něhož my můžeme k dobrému životu čerpat sílu. Když on v nás přebývá svým „dechem“, pak oživuje, naplňuje, proměňuje, obnovuje. Působí v nás, je nám blízko, nejsme sami na to, na co máme v životě stačit: totiž aby Boží dílo šlo mezi lidi prostřednictvím i našich úst, našich rukou, našich pohledů, úsměvů, prostřednictvím naší životní radosti, našeho úsilí a zápasu o pravdu, o dobré vztahy… To je „dobré ovoce,“ které v nás, díky Kristu, může růst a které máme nést dál.
Anna Lavická
foto: Ondřej Stehlík