(ČB 11/2022) Když přišli do Kafarnaum, hned v sobotu šel do synagógy a učil. I žasli nad jeho učením, neboť je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako zákoníci. V jejich synagóze byl právě člověk, posedlý nečistým duchem. Ten vykřikl: ,Co je ti do nás, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi. Jsi Svatý Boží.‘ Ale Ježíš mu pohrozil: ,Umlkni a vyjdi z něho!‘
„Když přišli do Kafarnaum, hned v sobotu šel do synagógy a učil. I žasli nad jeho učením, neboť je učil jako ten, kdo má moc, a ne jako zákoníci. V jejich synagóze byl právě člověk, posedlý nečistým duchem. Ten vykřikl: ,Co je ti do nás, Ježíši Nazaretský? Přišel jsi nás zahubit? Vím, kdo jsi. Jsi Svatý Boží.‘ Ale Ježíš mu pohrozil: ,Umlkni a vyjdi z něho!‘ Nečistý duch jím zalomcoval a s velikým křikem z něho vyšel. Všichni užasli a jeden druhého se ptali: ,Co to je? Nové učení plné moci – i nečistým duchům přikáže, a poslechnou ho.‘ A pověst o něm se rychle roznesla všude po celé galilejské krajině. Když vyšel ze synagógy, vstoupil s Jakubem a Janem do domu Šimonova a Ondřejova. Šimonova tchyně ležela v horečce. Hned mu o ní pověděli. Přistoupil, vzal ji za ruku a pozvedl ji. Horečka ji opustila a ona je obsluhovala. Když nastal večer a slunce zapadalo, přinášeli k němu všechny nemocné a posedlé. Celé město se shromáždilo u dveří. I uzdravil mnoho nemocných rozličnými neduhy a mnoho zlých duchů vyhnal. A nedovoloval zlým duchům mluvit, protože věděli, kdo je. Časně ráno, ještě za tmy, vstal a vyšel z domu; odešel na pusté místo a tam se modlil. Šimon a jeho druhové se pustili za ním. Když ho nalezli, řekli mu: ,Všichni tě hledají.‘ Řekne jim: ,Pojďte jinam do okolních městeček, abych i tam kázal, neboť proto jsem vyšel.‘“ (Mk 1,21–38 ČEP)
Tenhle úryvek ze začátku Markova evangelia nám o Ježíšově uzdravování hodně prozradí.
- Ježíš (skutečně nějak) uzdravoval. To nezpochybňovali ani jeho protivníci. Přesněji řečeno: Pokoušeli se zpochybnit, odkud to má a co je za tím (Mk 3,22), ale samotné uzdravování a Ježíšovu schopnost léčit nezpochybňovali.
- Současně je ovšem nápadné, že Ježíš sám to uzdravování nijak nevyhledává. Někdy to vypadá téměř jako sebeobrana – tak jako na začátku našeho úryvku (srv. i Mk 5,6–7). Jindy, častěji, je to spíš projev milosrdenství vůči někomu, s kým se potkává, případně kdo se na Ježíše s důvěrou obrátí. A někdy před zástupy, které vyžadují uzdravování, vysloveně utíká. Tím náš úryvek charakteristicky končí. A opakovaně se (marně) pokouší uzdravené přesvědčit, aby o tom nikde nemluvili (Mk 1,44; 5,43; 8,26 aj.).
- Často se také stýká s lidmi, kterým by se slušný člověk raději vyhnul (prostitutky, tehdejší mafiáni apod.), a kupodivu i to chápe jako uzdravování (srv. Mk 2,17)
Ježíš zvěstuje Boží království (odpuštění, změnu životní orientace, smysl života, naději…). Různá příležitostná uzdravení jsou takovým „vedlejším produktem“, „symptomem“ toho Božího království, o kterém mluví (srv. Mt 11,5–6) Okamžitou, ale také dočasnou pomocí v nouzi. Ale Boží království je pro něho mnohem víc než zdraví (to se v českém prostředí těžko říká). Jenomže zástupy, které se za ním stahují často i z velké dálky, přicházejí hlavně za senzací, za zázračným uzdravováním, a často ho ani nepustí ke slovu. Proto jsou tyto zástupy kolem Ježíše takové poněkud dvojznačné – na jednu stranu nemá Ježíš díky uzdravování, které se rozkřiklo, nouzi o posluchače, na druhou stranu to nejsou právě posluchači, kteří by byli ochotni poslouchat…
Je zřejmé, že velkou roli při Ježíšově uzdravování hraje důvěra. Ježíš se často hned na začátku ptá: A věříš mi, že s tím můžeme něco udělat? Ale důvěra pacientů hraje velkou roli i u dnešních lékařů a vůbec všech pomáhajících profesí. Zajímavé je, že v Nazaretě, kde se Ježíš s touto důvěrou nesetká, toho mnoho nenadělá (Mk 6,5). Na druhou stranu, jakkoli je toto prostředí důvěry důležité, neplatí tak přímočaře, abychom mohli říct: věříš – uzdravíš se, nevěříš – neuzdravíš. V některých případech to ani není přímo důvěra toho, kdo má být uzdraven (Mk 5,36; Mt 8,10; 15,28).
Příběh, ve kterém Ježíš uzdraví ochrnutého (Mk 2,1–12), je zajímavý tím, že uzdravení se v něm odehraje až na konci, takřka mimochodem, jen tak „aby se neřeklo“ (srv. Mk 2,10). K Ježíši v tomto příběhu přinesou přes všechny obtíže ochrnutého, ale pro Ježíše to není především ochrnutý, nýbrž především člověk. Kterého odmítá redukovat na jeho nemoc či postižení, a začne s ním mluvit o něčem jiném, podstatnějším pro život. Tentokrát o odpuštění.
A charakteristické jsou svým způsobem příběhy, kde Ježíš uzdravuje v sobotu (např. Mk 3,1–6). Pro teology (zákoníky), s nimiž je Ježíš v rozhovoru, je uzdravování práce, a proto by Ježíš neměl uzdravovat v den odpočinutí. Pro Ježíše je důležitější, že uzdravování je milosrdenství, a právě to je pro něho náplň soboty.
Jiří Mrázek
mezititulky redakční, foto: wikipedia.cz