(ČB 4/2022) Když jsme se v chrásteckém sboru pokoušeli před lety formulovat identitu a poslání našeho společenství (strategičtí plánovači církve z toho budou mít radost), vracel se nám stále znovu obraz sboru jako přístavu.
Tím však ve mně začal hryzat také červík podezření. Je to hezké, že vnímáme sbor jako místo, kam se můžeme vracet a čerpat sílu pro další „plavbu“, kde můžeme skládat své životní „náklady“ a brát na sebe zas něco z břemen druhých. Ale nesvědčí tento obraz vlastně o určité uzavřenosti, kde jde hlavně o nás, „insidery“? Nepotřebuje určité doplnění?
A tak se začala postupně vynořovat idea, spojená od počátku s jiným obrazem, tentokrát biblickým: útočištěm. Trvalý domov teprve vyhlížíme. Na tomto světě potkáváme na cestě víry jen „hospody“ k občerstvení. O Bohu jako svém útočišti hovoří častokrát žalmisté. Ale k existenci křesťanského sboru patří také toto poslání: být místo občerstvení, společenství a posily pro příchozí (a často jen průchozí).
A tak se zrodil plán dostavět ke stávající faře, která je centrem dění sboru a jedním z ohnisek společenského a kulturního života v obci, přístavbu s dvěma vybavenými samostatnými prostory k ubytování. Vytvořit místo, kde člověk může najít podporu v náročné životní etapě nebo jen pobýt chvíli v ústraní. Nabídnout na nějaký čas střechu nad hlavou – a zároveň být přístřeším duše. Projevit pohostinnost a ujít kus společné cesty s těmi, kdo se potřebují zastavit nebo naopak najít zázemí pro nové vykročení. Mít důstojné podmínky pro ty, kdo hledají své osobní nebo skupinové „útočiště“, ale i pro ty, kdo chtějí naopak nabídnout svůj čas, síly a obdarování ke službě druhým, třeba jako dobrovolníci. Časem rozhodnutí, že chceme tímto směrem vykročit, se stala „koronavirová“ doba, v níž se fara skutečně stávala rozmanitým způsobem útočištěm pro mnohé z těch, kteří jinde nenašli „místo pod střechou“ ani svou přirozenou rodinu.
V našem uvažování o útočišti – a to vnímáme jako zásadní – se tak setkává rozměr sociální a pastorační, diakonický a duchovní. Obojí patří k poslání církve – a to ne jako dvě oddělené skutečnosti, jak to často zakoušíme, ale jako jeden celek. Německý jmenovec našeho významného praktického teologa Paul Philippi napsal, že v sociálních otázkách dluží sbor světu sám sebe. A v souladu s tím jsou i řády naší církve, když říkají, že těžiště diakonické práce je ve farních sborech, protože tam nejpřirozeněji může jít praktická pomoc ruku v ruce s žitým společenstvím v křesťanské víře. A právě tento komunitní aspekt, spojující společenství v modlitbě s konkrétní solidaritou, má být ten společný jmenovatel variabilního využití nových prostor. A snad i jednou z inspirativních podob hledání toho, jak být dnes a zítra církev.
Ano, aby církev sloužila jako útočiště, místo duchovního i praktického zázemí a služby druhým – k tomu zásadně není potřeba žádných staveb. Na druhou stranu leckdo z nás jistě v životě zažil, jak důležité v nějaké životní situaci může být nalezení přívětivého útočiště – také v podobě střechy nad hlavou. A proto čtenáře Českého bratra prosíme o modlitbu a budeme rádi za společnou tvorbu Útočiště v Chrástu třeba v rámci letošního Hlavního daru lásky Jeronýmovy jednoty. Aktuální informace najdete na chrast.evangnet.cz.
Karel Šimr, farář v Chrástu