Teorie v posluchárně, praktika v nemocnici, na úřadu práce nebo ve věznici

28. listopadu 2023

(ČB 11/2023) Tento ročník Českého bratra vám přináší novinky, zprávy, reportáže či rozhovory ze škol, které patří k naší církvi. Evangelická akademie sdružuje mateřskou školu, několik základních a středních škol, také jednu vyšší odbornou školu.

Teorie v posluchárně, praktika v nemocnici, na úřadu práce nebo ve věznici
28. listopadu 2023 - Teorie v posluchárně, praktika v nemocnici, na úřadu práce nebo ve věznici

Univerzitního vzdělání je možné dosáhnout na Evangelické teologické fakultě. V minulém čísle jsme se dozvěděli, co všechno lze na ETF studovat. O jednom z mladých a zároveň velmi potřebných oborů – studiu pastorační a sociální práce jsem hovořila s Jaroslavou Šťastnou, která na Katedře sociální práce vyučuje.

Proč a odkdy se vyučuje sociální a pastorační práce na teologické fakultě?

Samostatný obor pastorační a sociální práce byl na ETF UK otevřen v akademickém roce 2013/2014, letos tedy oslavujeme desáté výročí. Před tímto rokem, od konce devadesátých let, však existovala úzká spolupráce mezi ETF a Vyšší odbornou školou Jabok, a výuka byla organizována za přispění obou škol. Vzhledem k povaze vysokoškolského zákona ale bylo nutné přistoupit k rozdělení výuky do dvou různých vzdělávacích institucí. 

Studium sociální a pastorační práce na ETF je na úrovni bakalářského stupně, je koncipováno jako tříletý studijní obor. Mezi typickými požadavky bych zmínila důraz na schopnost samostatného studia, které zahrnuje práci s odbornou literaturou, dnes již převážně ve virtuální podobě. Vysokoškolské vzdělání by mělo rozvíjet schopnost kritického myšlení, tj. přemýšlet o problémech i sociálních jevech v širších historických, kulturních a socio-ekonomických souvislostech. Jinými slovy předpokládáme, že studenti budou schopni vnímat a řešit konkrétní situaci jednotlivců, rodin nebo celých komunit i s přihlédnutím k systémovým – strukturálním podmínkám, které život lidí v mnohém určují. Univerzitní studium sociální práce proto zahrnuje předměty potřebné jak při práci s jednotlivci – převážně z oblasti psychologie, zdraví, komunikace, sociálního poradenství, krizové intervence, práce s lidmi s různými zdravotními i sociálními handicapy, tak i předměty sociální teorie, sociální politiku, sociologii, filosofii, etiku, právo aj. Studenti získávají znalosti z oblasti metod společensko-vědního výzkumu. 

DSC02561

A samozřejmě na ETF UK jsou zařazeny předměty ze základů teologie. Jsme však velice rádi, že úzká spolupráce mezi VOŠ Jabok a ETF zůstala jedním z podstatných rysů. Například celá oblast povinných praxí studentů ETF je organizována kolegy z Jaboku, kteří mají vytvořenu hustou síť vztahů s různými organizacemi – ať už v neziskovém sektoru, nebo v orgánech veřejné správy. Obě školy také zvou studenty i pedagogy na odborné akce a nepochybuji o osobních vazbách mezi studenty. 

Z jakých středních škol přicházejí typičtí zájemci o tento obor?

V denním studiu jsou studenti převáženě z gymnázií nebo ze škol se sociálním zaměřením. V kombinovaném studiu se objevují lidé z mnohem širšího spektra středoškolského vzdělání, někteří z nich mají již vysokou školu vystudovanou, ale chtějí si doplnit právě sociální nebo pastorační práci. 

Jaký je rozdíl mezi prezenčním a kombinovaným studiem?

Obsahově není žádný, na obě skupiny studentů jsou kladeny stejné nároky. Studentům kombinovaného studia je však povětšinou uznávána praxe nebo její část, protože naprostá většina z nich pracuje v oboru sociální práce. Rozdíl je samozřejmě v počtu hodin, které tráví studenti ve výuce. O to více se předpokládá, že do kombinovaného studia se zapisují lidé vyzrálí, s jasnou motivací, a jsou schopni organizovat si svůj čas. Ale asi i ostatní vyučující potvrdí, že výhodou studentů kombinovaného studia jsou jejich profesní i životní zkušenosti. Často vnímám, jak zkušenosti obohacují i běžnou konverzaci v posluchárnách, studenti citlivě reagují na přednášející i na sebe navzájem. 

Jsou vaši absolventi vybaveni také schopnostmi pro práci se spirituálními potřebami lidí?

Spiritualita člověka je velké téma předmětu pastorační práce. Ale chci zdůraznit, že je to téma všech tzv. pomáhajících profesí, mezi něž se sociální práce řadí. Pro tyto profese by mělo platit, že v člověku se prolínají potřeby biologické, sociální, materiální, emoční, duchovní, spirituální – a žádnou z nich při studiu neopomíjíme. Ale také si uvědomujeme, že právě okruh spirituálních potřeb člověka je ten nejobtížnější, se kterým se naši studenti seznamují, a hlavně je nadmíru citlivý pro intervence. Proto se předpokládá, že studenti, kteří se chtějí vydat tímto směrem, pokračují ve studiu na magisterském stupni, vzdělávají se v různých dalších kurzech a programech. 

Sociální práce se vyučuje i na jiných školách. Co nabízí váš studijní program navíc?

Jako vysokoškolský obor má některé typické atributy – důraz na kritické myšlení, tj. přemýšlení o konkrétních situacích v historickém, kulturním a socio-ekonomickém kontextu. Předpokládá se, že absolventi budou schopni pracovat též ve vedení různých organizací, přispívat k tvorbě a realizaci sociálních politik, spolupracovat s odborníky z jiných oborů, zadávat nebo realizovat výzkum. Studium sociální a pastorační práce na ETF UK oslovuje studenty také propojením praxe, teoretických znalostí a spirituality. Kultura fakulty, nebojím se říct společenství, je inspirativní a přátelská. Jak i studenti píšou ve svých hodnoceních, na ETF UK vládne tolerance a respekt, což je v dnešní individualistické společnosti, zaměřené na výkon, velmi osvobozující. 

DSC02533

Obecně zde panuje otevřenost a konstruktivní debata – dialog nad náročnými tématy sociální práce, a studenti se posouvají nejen profesně, ale i lidsky. Získávají mnoho znalostí, vědomí o svých hranicích a limitech, kdo jsou a kam směřují. Z jejich hodnocení dále vyplývá, že získávají také mnoho cenných kontaktů z řad profesionálů v oboru a také – možná především – několik skvělých přátel. 

Jak vypadá výuka pastorační práce? 

Součástí studia sociální práce je řada teologických disciplín – biblistika, systematika, religionistika. A také pastorace. Během celkem čtyř semestrů se studenti učí, jaká jsou východiska a cíle pastorace, různé teorie, metody, specifika skupin, učí se i o strukturách, ve kterých se pastorace koná – ať už jde o rozmanité církve, nebo nemocnice, či vězení. Nejčastější forma jsou přednášky, rozhovory i písemné práce na téma pastorace nemocných, umírajících, zarmoucených, lidí s postižením, otázky odpuštění či pastorace v různých věkových stupních. A dále studenti absolvují dvoje pastorační praktika. V poslední době jsou zaměřena na konkrétní pastorační práci ve sborech a farnostech, a na práci ve vězení. 

Je třeba vyšší schopnosti empatie? 

Nepochybně ano. Ale není to ani jediná důležitá vlastnost, ani není specifická pro pastoraci. V sociální práci podobně jako v pastoraci jsou studenti vedeni k tomu, aby uměli kompetentně a odpovědně přemýšlet o těch, se kterými se setkávají, vnímali dobře jejich kontext osobní, jejich rodiny i okolí, ve kterém žijí. V tomto smyslu se s empatií studenti setkávají po celou dobu studia. Velmi často právě proto, že tuto dimenzi lidského života studenti nějak vnímají, volí studium sociální práce, propojené s pastorační oblastí.

Kde konají studenti praxe, které během studia absolvují?

Celý koncept praxí studentů realizujeme v úzké spolupráci s VOŠ Jabok. Na praxi se studenti připravují při seminářích, po zakončení praxe mají prostor ve skupině studentů svoji praxi reflektovat. Dá se říct, že studenti se během tří let seznámí s praktickým chodem nejpočetnějších skupin organizací: dětské domovy, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, orgány sociálně-právní ochrany dětí a mládeže, různé neziskovky s programy pro lidi se zdravotním postižením, domovy pro seniory, úřady práce, sociální odbory na úřadech veřejné správy, komunitní centra, sociální podniky, věznice. A určitě jsem mnohé opomněla.

Se kterými dalšími školami spolupracujete a jak spolupráce vypadá?

Nejspíš se jedná o dvojí či trojí typ spolupráce: Jednak existuje (momentálně) smlouva o spolupráci s osmi vyššími odbornými školami, která umožňuje jejich absolventům si na ETF nechat uznat velkou část předchozího studia a u nás absolvovat bakalářské studium ve zkráceném režimu. Specifickou a tradičně dobrou spolupráci máme s VOŠ Jabok, o které jsem už hovořila. A třetí oblastí jsou zahraniční školy, kde dochází k výměně studentů i vyučujících a k odborné vědecké činnosti. 

Jaké možnosti zahraničního studia či praxe studenti mají?

Studenty v tomto ohledu povzbuzujeme a podporujeme. ETF UK spolupracuje s mnoha zahraničními univerzitami, kam studenti mohou vycestovat na jeden semestr, někdy i opakovaně. Předpokladem je předepsaná úroveň znalosti cizího jazyka. Studenti si sami někdy najdou organizaci, kde by rádi praktikovali. Určitě jim pak naše zahraniční oddělení věnuje časově nadstandardní péči a snaží se učinit vše, aby praxe mohla být podpořena i finančně. Mnozí naši studenti jsou samostatní a kreativní a nalézají si cestu do zahraničí nezávisle. Jsem příjemně překvapena, jaké zahraniční objevy studenti učinili. Někteří tyto zkušenosti zúročí při psaní bakalářských nebo diplomových prací. Nedávno jsem vedla například bakalářskou práci, jejímž základem byla opakovaná zkušenost studentky z fungování tzv. camphillských komunit ve Skotsku. 

Odcházejí vaši absolventi spíše do praxe, nebo volí navazující magisterské studium?

Na to nedokážu přesně odpovědět. I proto, že studenti se ke studium na magisterském oboru někdy rozhodnou až po určité pauze. Na ETF mohou pokračovat v magisterském oboru Komunitní krizová a pastorační práce – diakonika. Někteří se rozhodnou pro jiný obor, např. speciální pedagogiku, jednooborovou sociální práci, sociální politiku, sociologii nebo teologické obory. Mnozí studenti, především ti z kombinovaného studia, končí u nás s bakalářským diplomem a věnují se plně praxi. 

Jaký je zájem o studium sociální a pastorační práce? 

Každoročně přijímáme do denního studia okolo 25 studentů a okolo 50–60 do kombinovaného studia. Bohužel, někteří studenti během jednoho či dvou let studium ukončí, patrné je to hlavně v kombinované formě studia. A to i přesto, že se studentům snažíme vycházet maximálně vstříc a snažíme se jim vytvářet podpůrné prostředí. Vysoká škola je prostě náročná. A vysokoškolský zákon a navazující předpisy určují, v jakém rozsahu, kvalitě a tempu studium probíhá. 

Co byste si přála na prahu nového akademického roku?

Přála bych studentům i nám vyučujícím dobrou mysl a fyzické zdraví. A vzhledem k tomu, že budova ETF UK právě prochází rozsáhlými stavebními úpravami, budu doufat v jejich úspěšné zakončení a v brzké setkávání všech v obnoveném a pěkném prostředí.

Daniela Ženatá
foto: archiv respondentky