(ČB 4/2024) Historickou osobnost Ježíše Nazaretského můžeme vidět v jedné řadě s desítkami a stovkami rabínů, náboženských učitelů a reformátorů jeho doby. Kvetly rabínské školy, v jeskyních u Mrtvého moře žili v přísné askezi esejci, v samotné Palestině pak spolu diskutovali zástupci farizeů a saduceů. Zároveň v zemi působila řada povstaleckých skupin.
Všechny tyto vlivy se prolínaly a vytvářely z Izraele zemi bohatou nejen na učené diskuse o smyslu nejrůznějších biblických příkazů a zákazů, ale byl to i příslovečný sud prachu, který trvale hrozil povstáním proti římské nadvládě, představované všudypřítomnými římskými vojáky. Postojem k této okupační moci se od sebe jednotlivé skupiny odlišovaly velice zřetelně.
Esejci volili útěk z „hříšného světa“. Na druhé straně spektra vidíme saducee – kněžskou třídu, úzce spojenou s chrámem v Jeruzalémě i s těmi, kdo vládnou. Vidíme velekněze Ananiáše a Kaifáše a jejich jednání s Pilátem. Cíl je jasný – klid i za cenu obětování Ježíšova života. Mezi esejci a saducei pak vidíme škálu postojů, především farizee, kteří přijímali římskou nadvládu jen jako nutné zlo. Skupina teologických škol, které spojuje snaha o moderní výklad Písma.
V hornatém prostředí Palestiny měly šanci skrývat se v jeskyních i početné skupiny povstalců. V tehdejším slovníku šlo o zéloty (tedy „horlivce“), zvané též sikarioni (sika – dýka). Odbojové hnutí, které představovalo vážný problém pro římskou okupační správu. Mezi Ježíšovými učedníky se setkáváme se Šimonem Zélótou. Vzbouřencem, který pod vlivem Ježíšovým opustil cestu radikálního ozbrojeného odporu?
Zajímavou a rozhodně možnou spekulací je pak myšlenka, že Jidáš Iškariotský není Jidáš – muž (hebrejsky „iš“) z města Kariot, ale Jidáš „sikario“. Pak by i v případě Jidášově šlo o vzbouřence, který se (ať již z jakéhokoliv důvod) přidal k Ježíšovi. Tady už se ale ocitáme v motivech, které jsou autorům muzikálu blízké. Jidáš je jednou z ústředních postav tohoto zpracování a obsahově tvoří jeho nejoriginálnější část. Ježíš zůstává ústřední postavou, ale ke slovu se dostávají i další, kteří v podání Bible tvoří jen jakousi kulisu.
Základní kostra příběhu zůstává věrná biblickému podání. Poslední týden Ježíšova pozemského života je vykreslen nejen věrně podle biblických příběhů, ale autoři zůstávají i v tradičním podání – ztotožňuje například ženu, která pomazala Ježíše drahým olejem, a napravenou nevěstku s Marií Magdalenou, ačkoliv v biblickém příběhu není důvod nevidět tři odlišné ženy.
Originální autorský vklad ale přichází především s postavou Jidáše. Biblické podání je na osudy tohoto muže velmi skoupé a motiv jeho zrady je stereotypně podáván jen jako projev touhy po finančním zisku. V muzikálu se stává ale centrální postavou, komentátorem a z části i vypravěčem celého příběhu. Také motivy jeho rozhodnutí nejsou zdaleka tak jednoznačné.
Již na samém začátku se setkáváme s Jidášem, který vede Ježíše do Jeruzaléma. Byl Jidáš opravdu „sikario“? Byl to vzbouřenec, který si od Ježíše sliboval, že se v hlavním městě postaví do čela ozbrojeného povstání proti Římu? S tímto druhem pochopení se Ježíš skutečně setkal. Máme o tom v Novém Zákoně několik příběhů a prozní i ve scéně vjezdu do Jeruzaléma. Tady se v muzikálu dostává ke slovu Jidášův myšlenkový souputník Šimon Zélota a přihlížející zástupy. Ježíš je zde oslavován jako vjíždějící král se zřetelně politickými konotacemi. Právě tak okamžik vyhnání kupčíků z chrámu je chvíle, ve které Jidáš jasně očekává, že Ježíšova revolta proti stávajícím pořádkům neskončí na chrámovém nádvoří. Ježíšův smutek nad lidmi, kteří nepochopili, o co mu při zvěstování evangelia šlo, je ale studenou sprchou na takováto očekávání.
S pochopením Jidáše jako revolucionáře se otvírá prostor k jinému výkladu jeho zrady, než by byla prostá touha po třiceti stříbrných, a právě tyto motivy autor muzikálu bohatě využil. Trest za nesplněná očekávání? Snaha zbavit se toho, který bere lidem jejich touhu bojovat proti Římu se zbraní v ruce? Snaha „přimáčknout Ježíše ke zdi“, aby využil svého vlivu na zástupy i zázračné moci, kterou nepopiratelně má? Či dokonce pochopení, že Ježíš jde na kříž dobrovolně a s plným vědomím? To je Jidáš říkající, že „jeden z nás ti musí zlámat vaz“! Chtěl tedy on jako jediný být Ježíšovi nápomocen v jeho cestě? Tyto otázky muzikálové zpracování klade a podtrhuje je Jidášovou sebevraždou. Klade je, ale nedává odpovědi. Jidášův part v závěru muzikálu je stále plný otázek a odpovědi si musí dát každý divák sám.
Herodes
Vedle těchto otázek ale muzikál nabízí mnohem víc. Tak třeba umělecky vynikající vystižení Heroda Antipy. Muže, který toužil Ježíše spatřit, protože o něm mnoho slyšel, ale jako panovník se nemohl snížit k tomu, aby ho na svůj dvůr pozval. Ježíšovo zatčení a výslech mu ho dává do rukou – a hle, Herodes je zklamán. Ježíš na jeho otázky vůbec nereaguje. Nepředvede žádný zázrak, kterým by Heroda ohromil a přesvědčil o svém úkolu. Hudebně i textově je tento zbohatlický povrchní helenizovaný Žid výborně vyjádřen, nezajímá ho náboženství ani etika, jen hledá nějaké povyražení.
Divácky vděčná je postava Marie Magdalské. V biblickém podání hraje zcela epizodní roli. Spolu s řadou dalších žen vytváří Ježíšově komunitě „technické zázemí“, jak bylo u putujících rabínů tehdy běžné. Nijak nevybočuje z řady ostatních. Výjimečnou ji činí až její setkání se vzkříšeným Ježíšem, ale to je motiv, který v muzikálovém zpracování můžeme jen tušit.
Věrně biblickému podání je vykreslen Pilát. Římský místodržící, který má v zemi na starosti udržení klidu. Římský voják, pověstný svojí krutostí. Je zřejmé, že smrt jednoho muže pro něj neznamená žádnou překážku. Je tu ale sen (v biblickém podání jde o sen jeho ženy), který mu brání Ježíše prostě v zájmu klidu poslat na smrt a zapomenout, že kdy existoval. Není to žádné humanistické gesto, ale obyčejný strach pověrčivého pohana, který si to nechce s bohy rozházet. Hledá tedy střední cestu – nechává Ježíše zbičovat v naději, že tím se dav uklidní. Jenže zfanatizovaný zástup se dožaduje Ježíšovy smrti a Ježíš sám nijak Pilátovi s jeho problémy nepomůže. Nejistota a zmatek, co by vlastně bylo dobré řešení – to je Pilátův úděl, ve kterém nakonec odsouzení nevinného sám vidí jako cestu nejmenšího odporu. Stane se tak symbolem slabocha, který ví o Ježíšově nevině, a přece ho pošle na smrt.
Malou úlohu hraje Petr. I když jde o prvního z apoštolů a představitele apoštolského kruhu, zde se objeví jen v příběhu Ježíšova zatčení v Getsemanské zahradě a pak v okamžiku svého selhání, když Ježíše přes všechny sliby věrnosti zapře, a to dokonce třikrát.
Muzikálové podání končí Ježíšovou smrtí. Orchestrální závěr skrývá biblický odkaz z Janova evangelia (J 19,41). To je zcela v linii intence autora vyzdvihnout na osobě Ježíše spíše jeho lidství než mesiášské poslání. Zřetelně se na mnoha místech muzikálu projeví Ježíšova tělesná i duševní bolest. Zdaleka nejde jen o utrpení bičovaného a ukřižovaného. Bolest přináší nepochopení učedníků, nepochopení ze strany zástupů, Jidášova zrada, zpečetěná „jidášským polibkem“, Petrovo zapření… Oproti biblickému podání, a přece zcela srozumitelně a výstižně je vyjádřena únava z nekonečných zástupů, žádajících jeho pomoc. Velmi působivý je i zápas slabého člověka Ježíše o rozpoznání Boží vůle v Getsemanské zahradě. Zápas, který ústí v rozhodnutí věřícího člověka Ježíše přijmout Boží vůli, i když jí nerozumí. Na straně druhé pak o to zřetelněji vyzní přijetí laskavé ruky Marie Magdalské. Její láskyplná péče, ve které se mísí nábožná úcta s city zamilované ženy – to je rozměr, který opět biblický příběh nesděluje, ale je lidsky zcela pochopitelný.
Tim Rice a Andrew Lloyd Weber nabízí divákům působivý a podnětný impulz, díky kterému se mohou nejen nově podívat na biblický příběh posledních dní Ježíšova pozemského života, ale může je také dovést k přemýšlení o hodnotě mezilidských vztahů, hodnotě pravdy a lidského života samotného.
Jaroslav Pechar
foto: wikipedie.cz (Jef a Tino Kratochvilové, CC BY-SA 3.0 cz), mezititulky redakční